Amikor hajók süllyednek el, vonatok sikalank ki, vagy repülőgépek zuhannak le, a törvényszéki nyomozóknak emberi tragédiák sokasága közt dolgozva kell kideríteniük az okokat. Eredményeik megelőzhetik az újabb hasonló szerencsétlenségeket; segíthetnek a gondatlanság vagy szabotázs miatt indított eljárásokban; s megnyugvást adhatnak a gyászoló családoknak, akik tudni akarják, hogy - és miért - vesztek oda szeretteik.
Eljárás katasztrófák helyszínén
A roncsok közt rekedt utasok és személyzet kimentése
A szerencsétlenség helyszínének mielőbbi biztonságossá tétele és biztosítása
Bizonyítékok keresése a holttesteken, majd azok halottasházba szállítása, ahol sor kerül az azonosításukra
A helyszín állapotának dokumentálása, fotózása és videóra rögzítése, majd bizonyítékok utáni kutatás
Tanúk kikérdezése
A jármű egyes részeinek szelektív elszállítása szakértői vizsgálat céljából
Az elmúlt évek nagy katasztrófái
1.) World Trade Center, 2001.09.11.
Talán a legnagyobb katasztrófának mondhatjuk a World Trade Center ikertornyainak mesemmisülését. Az áldozatok száma földön és a gépeken együtt összesen 2893 emberre tevődik, beleszámítva a 300 tűzöltót akik mentés közben haltak meg. Ez "csak" 1200 személy TORNYONKÉNT. Ez persze így is borzatsztó, de a WTC tornyokban egy átlagos napon több mint 50.000 ember dolgozott. Aki hisz a számisztikában, vagy látta a Szellemekkel Suttogó sorozat második évadának befejező részeit talán érdekesnek találja ezt a néhány információt:
A katasztrófa Szeptember 11.-én történt, azaz 9.11.-én. Amerikában a 911-es hívószám a segélyhívó.
A támadás ideje: 9/11 -> 9+1+1 = 11
Szeptember 11.-e az év 254. napja volt akkor: 2+5+4 = 11
Szeptember 11.-e után még 111 nap van hátra az évből
119 a körzeti kódja Irak/Irán-nak -> 1+1+9 = 11
Ikertornyok - egymás mellett álltak, 11-es számot formázva
Az első repülő ami az első tornyot eltalálta a 11.-es járat volt
New York állam - a 11. államként lett hozzáadva az Egyesült Államokhoz
New York City - 11 betű
Afghanistan - 11 betű
The Pentago - 11 betű
11.-es járat - 92 ember tartózkodott rajta -> 9+2 = 11
77-es járat - 65 ember tartózkodott rajta -> 6+5 = 11
A Pentago pontosan akkor 60 éve épült, 1941. Szeptember 11.-én
Számomra is furcsák ezek "véletlenek", de persze talán soha nem tudjuk meg, hogy mi is történt valójában.
2.) Estonia hajó katasztrófája, 1994.09.28.
Az Estonia legénysége hozzászokott ahhoz, hogy a Balti-tengeren át vezető útja során heves viharokkal kell megküzdeniük, így 1994. szeptember 28.-án sem aggódtak különösebben a 6 méter magas hullámok láttán. Ámde a hajó éjjel negyed kettőre erősen megdőlt, s két órával később már a Balti-tenger fenekén feküdt.
A fedélzetén lévő 989 emberből 852 veszett oda a hideg vízben. Később búvárokkal és két távirányítású mini-tengeralattjáróval is megvizsgálták a roncsot, s az eredmények igazolták a szakértők gyanúját: a komp járműfedélzetét öntötte el a víz, miután a hullámok leszakították a kapukánt is szolgáló hajóorrt. A jelentés szerint a tragédia oka az alacsony színvonalú karbantartás és a túl nagy sebesség volt.
A német vasút büszkesége, az Inter City Express (ICE) a mérnöki pontosság, a kényelem és a feltétlen biztonság száguldó jelképévé vált az utóbbi években. A kedvező kép azonban egy pillanat alatt szertefoszlott, amikor egyik szerelvénye Eschede városka határában 400 utassal a fedélzetén kisiklott, és nekirohant egy közúti felüljáró tartópillérének. A vagonok a felismerhetelenségig összegyűrődtek, az ütközés erejétől megrongálódott híd darabjai a roncsok közé zuhantak. 101 ember az életét vesztette. Mi okozhatta a kisiklást? Miért nem kisérelt meg lassítani a mozdonyvezető? Csak az események másodpercről másodpercre való rekonstrukciója adhat választ a megválaszolhatatlanra. És mint később kiderült, a nagysebességű szerelvény egy hídnak ütközött, amikor egyik kereke felmondta a szolgálatot.
4.) Titanic, 1912.04.14-15.
A katasztrófa, amit mindenki ismer. Hogy a Leonardo diCaprio és Kate Winslet féle filmet látta, vagy talán könyvet olvasott róla az már nem számít. Garantálom, hogy nincs olyan ember, aki ne tudná, hogy mi történt a Titanic hajóval. Egyes források szerint nagyjából 1500 ember vesztette életét ezen az április éjszakán, méghozzá mivel nem volt elegendő mentőcsónak a hajón.
Azonban mint a legtöbb katasztrófa körül, itt is keringenek érdekességek: A prófécia - 1898-ban (nézzük csak meg, 14 évvel a Titanic előtt!) jelent meg egy Morgan Robertson nevű nagyon szegény író regénye arról az atlanti óriásgőzösről, amely olyan hatalmas, hogy akkorát még nem is építettek a világon. Robertson előkelő, gazdag, vidám utasokkal népesítette be képzelet szülte hajóját, amely aztán egy fagyos áprilisi éjszakán jéghegybe ütközik és elpusztul. Ez valamiképpen mindennek a hiábavalóságát példázza, s az író "Hiábavalóság" címmel publikálta regényét M. F. Mansfield kiadásában. Tizennégy évvel később a White Star Line brit hajózási vállalat gőzöst épített, amely rendkívüli módon hasonlított a Robertson regényében szereplő hajóra. Az új óceánjáró vízkiszorítása 66 000 tonna volt, Robertsoné 70 000 tonna. A valóságos hajó hossza 882,5 láb, a regénybelié 800 láb. Mindkettő 3000 ember befogadására alkalmas, de egyiken sem volt több, mint az utaslétszám kis töredéke részére elegendő mentőcsónak. Ám úgy tűnt, ez nem számít, hiszen mindkét hajót "elsüllyeszthetetlennek" mondották.
A valóságos hajó 1912. április 10-én futott ki első útjára Southamptonból New York felé. Fedélzetén őrizték Omar Khajjam "Rubáját"-jának egy felbecsülhetetlen értékű példányát, az utasok életét pedig a biztosító együttvéve 250 millió dollárra becsülte. A hajó átkelés közben egy fagyos áprilisi éjszakán jéghegybe ütközött és elsüllyedt. Robertson hajójának neve Titan, az "igazit" Titanicnak keresztelték...
Aki kívántsi a Titanic keresztmetszetére, az kattinston az itt találtható kis képre: